12 zasad sukcesu Coco Chanel

chanel22

Coco Chanel była wybitnie przedsiębiorcza, jednak poznając historię jej życia, z trudnością przychodzi nazwanie jej po prostu bizneswoman. Chanel była przede wszystkim kreatorką, a swój sukces zawdzięcza niesłychanemu wyczuciu stylu i rozumieniu kobiecej natury. Ten tekst zawiera w sobie esencje filozofii Coco, która doprowadziła ją na sam szczyt światowych rynków mody.

1.  „Moda, w której nie można wyjść na ulicę nie jest modą.”

Coco Chanel przełamała obowiązujące ówcześnie trendy, co natychmiast pozwoliło jej się wyróżnić – jest to jedna z jej najważniejszych zasad biznesu. Gdy królowały krępujące ruchy gorsety i pełne przepychu długie suknie, Chanel pokazała kobietom, że moda może być wygodna. To za jej sprawą na ulice wkroczyły panie ubrane w spodnie, spódnice sięgające do kolana, eleganckie kostiumy, golfy, proste sukienki i prochowce. Jej projekty zawsze naszpikowane były elegancją i prostotą jednocześnie.

coco32. „Moda przemija, styl pozostaje.”

Chanel kochała modę, ale na pierwszym miejscu stawiała styl. Łączyła te dwie rzeczy w doskonałą całość, będąc w pełni świadomą, że zbudowanie solidnej marki wymaga czegoś więcej niż podążanie za chwilowymi trendami – okazało się to kluczem do jej sukcesu.

3. „Najlepsze rzeczy w życiu są za darmo. Drugie najlepsze rzeczy są bardzo, bardzo kosztowne.”

Marka Chanel miała odmienić styl noszenia się wszystkich kobiet, jednak nie wszystkie miało być na nią stać. Ta pokrętna logika okazała się być bardzo trafiona. Ekskluzywność Chanel stała się obiektem pożądania, kobiety płaciły krocie by dopasować się do nowych wymogów panujących w modzie. Za marką stała cała filozofia – kobiety pewnej siebie, zachwycającej, będącej obiektem pragnień, ale i również godnej miłości.

4. „Innowacje! Nie można być wiecznie innowacyjnym, ja chcę stworzyć klasykę.”

W czasach, gdy świat zaczynał gnać do przodu, ideologia Chanel wydawała się zaskakiwać. Owszem – wprowadzane przez nią kroje były nowością i budziły zaskoczenie, jednak Coco była nastawiona na działanie długoterminowe. Ten punkt widzenia dał jej spokój i satysfakcję zawodową po kres jej życia, a marka do dnia dzisiejszego odznacza się klasycznym spojrzeniem na modę.

5. „Nie marnuj czasu na uderzanie w ścianę, mając nadzieję że przekształcisz ją w drzwi.”

Chanel była kobietą konkretną, zdeterminowaną, pewną siebie i nigdy, przenigdy nie zatrzymywała się w miejscu. To cenna zasada w biznesie – strata czasu kosztuje, w skrajnych przypadkach prowadzi do ostatecznej utraty pozycji na rynku.

chanel236. „Może się zdarzyć że urodziłeś się bez skrzydeł, ale nie przeszkadzaj im wyrosnąć.”

Pierwszy etap życia Coco Chanel nie należał do łatwych, dziewczyna urodziła się bez żadnych przywilejów i dorastała w sierocińcu. To jednak w żaden sposób nie zachwiało jej pewności siebie. Udowodniła światu, że każdy może osiągnąć sukces na światową skalę – o ile uwierzy, że jest wystarczająco dobry.

7. „Aby być niezastąpiony musisz być odmienny.”

W swoich czasach Coco Chanel była absolutnie bezkonkurencyjna. Jej pomysły nie miały tańszych odpowiedników, a już na pewno nie takich, które mogłyby zagrozić jej pozycji w świecie mody. To dowód na to, że zaczynając biznes warto myśleć nieszablonowo i wykazać się kreatywnością.

8. „Moje życie mnie nie satysfakcjonowało, stworzyłam więc swoje (nowe) życie.”

Ludzie często zapominają, że brak bogatych krewnych czy ukończenie przeciętnych szkół nie skazują nas na porażkę. Chanel jest tego doskonały przykładem, który uczy nas, że warto wziąć życie we własne ręce.

9. „Nie robię mody, ja JESTEM modą.”

Chanel była absolutnie wierna swojej pasji, żyła nią, otaczała się z każdej strony – ciężko to nawet nazwać w jej przypadku pracą. Ta rada wychodzi z ust wielu przedsiębiorców – rób to co kochasz, stań się tym, a sukces przyjdzie sam.

10. „Arogancja jest we wszystkim, co robię. Jest w moich gestach, surowości mojego głosu, w blasku mojego spojrzenia, w mojej udręczonej i ściągniętej twarzy” 

Skromność i pokora to nie cechy Coco Chanel i wcale nie próbowała udawać, że jest inaczej. W latach 20. kobiet nie szanowano na rynku pracy, Chanel nie zamierzała jednak się na to godzić. Charakteryzowała ją niesłychana pewności siebie ocierająca się o bezczelność. Można to pochwalać lub nie, jednak faktem jest, iż ta cecha pomogła kreatorce osiągnąć wszystko, czego pragnęła.

11. Jak wiele traci ten, który decyduje się być czymś a nie kimś.

Chanel wymagała wiele od innych, ale przede wszystkim od siebie. Nie było w niej zrozumienia dla ludzkich słabości i niskiej samooceny – to nie są cechy liderów, a Coco zamierzała stanąć na czele wszystkich projektantów.

12. Jest czas na pracę i na miłość – nie ma żadnego innego czasu.

Poznając historię jej życia ciężko się z tym nie zgodzić. Tak właśnie funkcjonowała Chanel, a właściwie w jej przypadku był czas na pracę, na pracę, pracę i miłość – w takiej mniej więcej relacji. To jednak romantyczne przeżycia uwrażliwiały ją na naturę kobiet i ułatwiały zrozumienie jak czuje się kobieta, która pragnie zdobyć uwagę mężczyzny. W jej branży ta wiedza była wręcz bezcenna.

Zobacz jak zaczynała Coco Chanel

historia