Ingvar Kamprad – założyciel IKEA

ikea1

Handlu uczyła go babcia, która uratowała rodzinną firmę po samobójstwie dziadka. Zaczynał od sprzedawania zapałek. Potem były ryby, ołówki i długopisy. W branżę meblarską wszedł przez przypadek. Żeby zaoszczędzić, sprowadzał komponenty z PRL. Dziś Ingvar Kamprad, założyciel sieci IKEA, jest miliarderem. 

W ostatnim czasie sieć sklepów skandynawskiej sieci IKEA promuje się pod hasłem „Ty Tu Urządzisz”. Niemniej, na początku powstania firmy to nie kto inny, tylko 17-letni Ingvar Kamprad urządził pierwszy sklep IKEA. Młody biznesmen wkrótce osiągnął wyżyny biznesu, prowadząc działalność na kilku kontynentach i powiększając swoją fortunę.

Rys biograficzny

ikea5Ingvar Kamprad, „ojciec” marki IKEA, urodził się 30 marca 1926 roku w szwedzkiej gminie Älmhult, ale wychowywał się na rodzinnej farmie Elmtaryd, w parafii Agunnaryd. Pierwszy biznes młody Ingvar Kamprad założył będąc osobą niepełnoletnią. Już jako mały, 5-letni chłopiec wykazywał wysokie zainteresowanie handlem i umiejętności biznesowe. Kupował zapałki na targu i sprzedawał je z zyskiem rozwożąc je rowerem do okolicznych domów. Wkrótce poszerzył swój asortyment o nasiona, materiały biurowe i ozdoby choinkowe. Pieniądze z zysków ze sprzedaży odkładał i w wieku kilkunastu lat kupił swój pierwszy, używany samochód.

Z czasem jego zapatrywania biznesowe się rozszerzyły i w wieku 17-stu lat założył pierwszą działalność. Miało to miejsce w 1943 roku, a sama nazwa powstała jako akronim słów Ingvar, Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd. Prosty pomysł na nazwę zaowocował pojawieniem się na rynku jednej z najbardziej znanych marek – IKEA. Aby móc otworzyć swój biznes Ingvar Kamprad musiał uzyskać pisemną zgodę opiekuna. Udzielił jej jego wuj Ernst, który uznał że młody siostrzeniec ma głowę do interesów i ma szansę aby odnieść sukces.

Trudne początki 

ikea4Jeśli ktoś sądzi, że wizja działalności firmy IKEA była wyklarowana w umyśle Ingvara Kamprada już na samym początku powstania, bardzo się myli. Początkowo biznes nastolatka nie miał nic wspólnego ze sprzedażą mebli i innowacjami w tym zakresie.

Równolegle z własną działalnością, Ingvar Kamprad uczył się w Szkole Handlowej w Göteborgu. W swojej firmie zajmował się sprzedażą portfeli, biżuterii i pończoch. Dopiero w 4 lata po uruchomieniu działalności Ingvar zauważył w lokalnej prasie ogłoszenie o wyprzedaży mebli, jakie zamieściła konkurencyjna firma. Jego instynkt biznesowy odezwał się wówczas z pełną mocą. Intuicja podpowiadała mu, że sprzedaż mebli i elementów wyposażenia wnętrz jako główna dziedzina działalności, może mu przysporzyć klientów. Pomimo, że w branży funkcjonowało już w Szwecji kilka przedsiębiorstw posiadających w ofercie meble, Ingvar Kamprad postanowił wymyśleć coś innego. Tak powstał pierwszy salon IKEA ze stałą ekspozycją, którą klient mógł obejrzeć. Sukces marki przyszedł nieco później.

Polska kluczowa dla sukcesu IKEA

Ingvar-KampradMeble i wyposażenie wnętrz marki IKEA tylko na samym początku produkowane były w rodzimej dla właściciela Szwecji. Kiedy konkurencja branżowa Ingvara Kamprada przeprowadziła bojkot jego działalności, bo sprzedawał meble zbyt tanio i doprowadzał ich tym do furii, a producenci i dostawcy wycofali się z kontraktów z IKEA, przedsiębiorca zmuszony był w 1953 roku do znalezienia alternatywnych możliwości produkcji i transportu. Krajem, który pomógł mu wyjść z poważnego kryzysu zagrażającego istnieniu jego firmy była Polska. W 1961 roku Ingvar Kamprad złożył pierwszą wizytę w Radomsku, gdzie zobaczył jak działa fabryka, z którą chciał podpisać kontrakt na produkcję mebli na potrzeby IKEA. W drugim dniu podróży, Kampradowi udało się wynegocjować ostatecznie warunki kontraktu i podpisać go. W przyszłości umowa z fabryką w Radomsku koło Częstochowy przyniosła IKEI obrót rzędu 2 mld koron .

Polska i jej fabryki mebli niewątpliwie przyczyniły się do prężnego rozwoju marki IKEA, choć trudno jednoznacznie powiedzieć, czy to właśnie one uratowały przedsiębiorstwo Ingvara Kamprada przed upadkiem. Walka z rywalami w rodzimej Szwecji z wykorzystaniem niezależnych partnerów z Polski była bardzo dobrym posunięciem, zwiększającym silną pozycję IKEA na rynku.

Międzynarodowy rozwój marki

Tanie i funkcjonalne meble IKEA wraz ze specyficznym trybem ich prezentacji stały się hitem wśród klientów. Ingvar Kamprad zaczął rozwijać swój biznes za granicą, otwierając w Szwajcarii, niedaleko Zurychu, pierwszy oddział zagraniczny. Strategicznie został on zlokalizowany nie w centrum dużego miasta, ale na jego obrzeżach. Jeśli już klient dojechał do IKEA, nie chciał opuszczać sklepu bez dokonania jakiegokolwiek zakupu. W ten sposób przez kolejne lata w nowych lokalizacjach zagranicznych IKEA generowała coraz to większe zyski.

ikea3Budynki sklepów IKEA dla klientów były całkowitą nowością – salony pozwalały na to, aby wejść i obejrzeć meble z bliska, w zaaranżowanych pokojach i pomieszczeniach. Ingvar Kamprad proponował meble wysoce funkcjonalne i praktyczne, które można było zobaczyć „na żywo” w sklepie i od razu zapakować w paczkach do samochodu. Standardowe rozmiary i mnogość funkcji, ciekawe rozwiązania oraz innowacyjne pomysły IKEA przypadły do gustu szerokim rzeszom klientów.

Meble IKEA były w zasadzie pierwszymi na światowym rynku, które można było zapakować do foremnych paczek i zmontować samodzielnie w domu. Były to meble dobrej jakości, po atrakcyjnej, fenomenalnie niskiej cenie. Dlatego Ingvar Kamprad i jego IKEA odniósł sukces.

Najbogatszy Europejczyk

W chwili obecnej IKEA może pochwalić się siecią ponad 300 sklepów markowych w 44 krajach świata. Salony obsługują około 500 mln klientów rocznie i zatrudniają ponad 75 tys. osób. Właściciel IKEA, Ingvar Kamprad pozostał skromnym człowiekiem pomimo, że na jego oszczędności liczone są w miliardach euro. Jest umieszczany na listach najbogatszych ludzi na świecie i uzyskał miano najbogatszego Europejczyka. Mówi że oszczędny tryb życia przyczynił się do tego, że zajmuje wysoką pozycję w  biznesie.

Poznaj zasady sukcesu przedsiębiorcy

zasady