5 zasad udanego biznesu według Richarda Bransona

branson8

Wielokrotnie wyrzucony ze szkoły dyslektyk, który swoją edukację zakończył w wieku 16 lat i choć nie brzmi to jak opis człowieka z przyszłością, Richard Branson od wielu lat jest odnoszącym spektakularne sukcesy biznesmenem – miliarderem.

„Podczas ostatniego wywiadu radiowego w BBC gospodarz zapytał mnie jakiej rady udzieliłbym młodym ludziom, którzy chcą założyć własny biznes. 46 lat po założeniu Magazynu Studenckiego świat na pewno się zmienił. Niepewna sytuacja gospodarcza i nieustające tempo postępu technologicznego sprawiło, że odniesienie sukcesu na miarę mojego Virgin stało się znacznie trudniejsze.

Mówi Richard Branson, założyciel grupy Virgin w jednym z wywiadów.  Jego pasja do biznesu objawiła się już w wieku 16 lat, kiedy to zaczął zakładać swoje pierwsze przedsiębiorstwa.

[text-blocks id=”single-post-ad” plain=1]

„Nowoczesne rynki mają możliwości ominięcia tradycyjnych kanałów – telewizji, radia i gazet – oraz budowania silnych pozycji swoich firm i marek w sieci za pomocą Twittera, Google+, Facebooka czy jeszcze nowszych aplikacji takich jak Path czy Klout. To znaczy, że większość start-upów jest w stanie ruszyć z mniejszym budżetem marketingowym, a przedsiębiorcy mogą szybko wejść na nowe rynki. To oznacza również, że firmy które odniosły już na danym rynku sukces muszą bronić wypracowanej pozycji, ponieważ ich produkty mogą wyjść z mody tak szybko jak się przyjęły. W Magazynie studenckim wyrażaliśmy nasz sprzeciw wobec wojny w Wietnamie i Zimnej wojny. Dzisiaj rządy stoją w obliczu bardziej mglistego zagrożenia atakami terrorystycznymi oraz niestabilności na Bliskim Wschodzie i Afryce. Wtedy, amerykańskie i europejskie rynki były na ogół stabilne, dziś potęga gospodarcza krajów zachodnich jest kwestionowana przez szybko rozwijające się gospodareki krajów BRIC (Brazylię, Rosję, Indie i Chiny), a możliwości rozwoju nowych rynków można znaleźć na całym świecie.”

„Jednakże podczas wywiadu radiowego wysuwałem argumenty świadczące o tym, że może świat zmienia się szybko, ale kroki do zbudowania dobrego biznesu nie. Korzystaliśmy z tych pięciu prostych wskazówek gdy zaczynaliśmy wydawać magazyn oraz Virgin Music. Nadal pozostają one tak ważne i użyteczne jak były w latach 60-tych i 70-tych.”

Poniżej przedstawiamy pięć wskazówek Richarda Bransona na sukces w biznesie:

  1. Jeśli nie sprawia Ci to przyjemności nie rób tego. Musisz kochać to co robisz.

Branson mówi, że nie ma sensu męczyć się z czymś, co nie daje Ci satysfakcji. Jeśli nie wierzysz w swój biznes i nie potrafisz się mu poświęcić, bo po prostu nie daje Ci frajdy, odpuść. „80 procent swojego życia spędzasz pracując. Chcesz mieć frajdę w domu. Dlaczego nie miałbyś mieć frajdy w pracy?”. W jednej ze swoich książek pisze: „Ważne, aby nie być poważnym. Frajda to poważne narzędzie biznesowe”. Zawsze dopisuje mu humor, zapytany o to jak zostać milionerem odpowiada, że najpierw trzeba być miliarderem a potem otworzyć linię lotniczą. (bo stracił na niej ogromne pieniądze)

  1. Bądź innowacyjny. Zrób coś innego czym będziesz się wyróżniać.

Dzisiaj jest wiele firm które wchodzą w biznes na zasadzie kolejny sklep”. Nie wiedzą czym chcą się wyróżniać ani konkurować z innymi bliźniaczo podobnymi firmami oferującymi te same produkty. To pewny przepis na porażkę.

  1. Twoi pracownicy stanowią najlepszy atut. Zadowoleni pracownicy kreują zadowolonych klientów.

Firma to pracownicy. Zdobądź najlepszych i utrzymuj ich motywację na wysokim poziomie.

  1. Zarządzaj poprzez słuchanie. Zdobywaj informację zwrotną od pracowników i klientów. Rób to regularnie.

Branson przez całe życie starał się trzymać rękę na pulsie. Osiągał to, rozmawiając z ludźmi i pytając ich o opinie. Dzięki temu pozostawał na bieżąco z problemami firmy i wychwytywał w porę wszelkie sygnały, które wymuszały konieczne zmiany.

  1. Bądź widoczny. Reklamuj firmę i jej ofertę poprzez umieszczenie siebie lub odpowiedniego pracownika przed kamerami.

Branson jest miliarderem dzięki temu, że potrafi odpowiednio wykorzystać media do promocji swoich marek, których ma już w tej chwili zbyt dużo, aby dało się je zliczyć (około 600!). Jest kontrowersyjny i pcha się przed kamery tak często, jak tylko się da.

branson10

Virgin Media wystartowało z innowacyjnym programem promującym ambitnych ludzi biznesu. Jednym z najlepiej znanych osób uczestniczących w tym programie jest Jamal Edwards, założyciel SB.TV – kanału life stylowego i muzycznego dostępnego w Internecie. Jego firma i model biznesowy przypomina mi Virgin w początkowym stadium – wspomina Branson.

Nigdy nie mówię, że nie mogę cze­goś zro­bić tylko dla­tego, że nie wiem jak. Po pro­stu pró­buję. Nie pozwa­lam aby coś mnie powstrzymywało.”

Gdy Edwards zaczynał, jego firma składała się z niego oraz jego kamery. Zaczął zamieszczać filmiki z występów rapowych dla swoich internetowych zwolenników. Robił to co kochał i wkrótce rozwinął kult zrodzony z jego pasji oryginalnego podejścia i autentyczności.

Kiedy już zbudował markę, razem z współpracownikami rozszerzył SB.TV na więcej obszarów, począwszy od muzyki i life stylu, na towary, ubrania i nawet wytwórnię. Tradycyjne marki jak Puma czy Nando (sieć fast-food w USA) zaczęły do niego dzwonić i pytać o możliwość współpracy.

Zobacz jak zaczynał Richard Branson

historia