8 zasad biznesu założyciela Tesco

tesc8

Najbardziej głośnym i bezpośrednim hasłem, które Jack Cohen wręczał w postaci spinek do krawata swoim najlepszym pracownikom, było: „Nie możesz prowadzić biznesu siedząc na tyłku”.

Chyba wyjątkiem od tej reguły jest podejmowanie działań za pośrednictwem komputera, który oczywiście w tamtych czasach był futurystyczną wizją, ale sedno tego hasła jest oczywiste – trzeba się odważyć, zainwestować środki, zrobić pierwszy krok, a potem masę kolejnych.

1. Racjonalnie zarządzaj pieniędzmi

Cohen miał ogromny szacunek do pieniędzy, słynął ze skromności i oszczędności. Gdy jego koledzy z wojska wydawali całe czesne na alkohol, kobiety i papierosy, Cohen zainwestował w stoisko na targu i sprzedawał produkty pochodzące z żołnierskich zapasów. Minimalizował też koszty prowadzenia działalności, inwestując w centralny magazyn handlowy – pierwszy na Wyspach Brytyjskich, który usprawnił proces logistyczny zaopatrywania sklepów.

NPG x125818; Sir John Edward ('Jack') Cohen by Baron Studios

2. Pracuj ciężko

Jak każdy przedsiębiorca z krwi i kości, Cohen był bardzo zaangażowany w rozwój swojej działalności. Zaproszony do programu BBC powiedział, że praca pochłania go w całości. Faktycznie, aby rozkręcić biznes, w pierwszych latach trzeba skumulować swoje wysiłki, a jeśli chcemy zbudować potęgę, całe życie musimy traktować pracę odpowiedzialnie i z zaangażowaniem.

3. „Sprzedawaj towary tanio, kładź wysoko na półce.”

W tej dewizie mieści się nie tylko dostępność towarów, ale też określenie swojego targetu. Produkty Tesco nie słynęły z wysokiej jakości, a jednak Cohen odniósł międzynarodowy sukces. Klientów wabił też nowościami, które pojawiały się w sklepie z każdym tygodniem, wprowadził jeden z pierwszych programów lojalnościowych – zielone znaczki.

[text-blocks id=”single-post-ad” plain=”1″]

4. Inspiruj się rozwiązaniami, które sprawdziły się gdzie indziej

Jednym z kroków milowych w budowaniu potęgi sklepów sieciowych było otworzenie w Londynie sklepu samoobsługowego, które przed wojną działały już w Stanach Zjednoczonych. Kluczowa okazała się też gotowość do podjęcia ryzyka, Cohen wahał się przed tym rozwiązaniem, ale namówił go zięć.

5. Nie wypełniaj biernie aspiracji rodziców

Kto z nas nie czuje oporu, gdy rodzice chcą decydować o wyborze kierunku studiów, opłacają czesne, nie rozumieją artystycznych lub zbyt praktycznych zapędów swoich dzieci? By odnieść w życiu prawdziwy sukces, trzeba kierować się wewnętrznym głosem, a nie ulegać presji autorytetów. Gdyby Cohen tego nie potrafił, byłby krawcem jak jego ojciec.

6. Wyprzedź konkurencję

Gdy Jack Cohen zaczynał swoją działalność na targu w Londynie nie był tak szybki jak tłoczący się przy bramie handlarze, w walce o dobre stoisko posłużył się sprytem – rzucał kapelusz i w ten sposób rezerwował stanowisko.

7. Próbuj różnych rozwiązań

Nigdy nie wiadomo, kiedy przydadzą się umiejętności zdobyte w jednej branży lub wyniesione z domu rodzinnego w zetknięciu z rynkiem pracy. Zanim Jack sprzedawał konserwy rybne na targowisku w Londynie, naprawiał i produkował płótna na samoloty podczas kariery wojskowej. Być może wtedy przekonał się, że nie chce tego robić i nie pójdzie w ślady ojca?

8. Każdy człowiek sukcesu zaczynał od rzeczy małych

Nikt nie urodził się wielki, Cohen sprzedawał na początku dwa produkty, jego kapitał początkowy nie przesądził o sukcesie. Przesądziły: oszczędność, odwaga, pracowitość.

Zobacz jak zaczynał Jack Cohen

historia