Estée Lauder słodki zapach sukcesu

estee5

Tłum kobiet zgromadzony w eleganckiej sali w jednym z najlepszych hoteli w Miami przesączony był entuzjazmem, gdy skromnie ubrana, trzydziestokilkuletnia kobieta dawała rady dotyczące makijażu i tego jak dobrze wyglądać. Pomimo wielogodzinnego stania po zebranych kobietach nie widać było zmęczenia. Otoczyły prowadzącą spotkanie i słuchały jej uważnie, gdy mówiła jak ważny jest dobry wygląd. Mikstury, buteleczki i słoiczki z kremami i pomadkami znikały w zawrotnym tempie. Każda Pani chciała kupić choć jeden kosmetyk. Nagle zapadła cisza. Ucichły szmery i chichoty. Kobiety spoglądały na siebie z niedowierzaniem, jakby szukając potwierdzenia swoich myśli. Zdawały sobie sprawę, że ten moment kiedyś nastąpi. Inicjatorka spotkania uniosła rękę i powiedziała, że kosmetyki się już skończyły. Jutro przyjdzie jednak do nich z kolejną partią.

estee3

Po co zachwycać się wizerunkiem aktorek i modelek, skora nasza własna twarz widziana w lustrze może być najpiękniejsza na świecie? Z takiego założenia wychodziła Josephine Esther Mentzer, twórczyni kosmetycznego imperium marki Estée Lauder. To ona stała się bajkowo bogatą właścicielką zapachów perfum, które warte były miliardy. Niestety, jej życie nie przypominało bajki…

Rodzinna marka kosmetyczna

W 1906 roku w Corona, w Quenns w Stanach Zjednoczonych, przyszła na świat Josephine Esther Mentzer, ale bliscy mówili do niej Esty. Jej matka Rose była z pochodzenia Węgierką, a ojciec Czechem. Od najmłodszych lat mała Esty miała wpajane umiłowanie piękna. Jej matka powtarzała nie raz, że dla kobiety najważniejsze powinno być dbanie o urodę. Jako mała dziewczyna Josephine Esther przykładała dużo uwagi do swojego nienagannego wyglądu. W wieku zaledwie 12-stu lat Esty zaczęła interesować się światem kosmetycznym. Pasjonował ją proces tworzenia kremów i ich receptury. Takie zainteresowania wzbudził w dziewczynce wuj John, chemik amator, który w swojej kuchni produkował kremy na użytek rodzinny. Esty interesowało także dekorowanie wystaw i produktów w sklepie żelaznym prowadzonym przez jej ojca. Umiłowanie piękna miała chyba zapisane w genach, a żyłka przedsiębiorcy pozwoliła jej wspiąć się na wyżyny biznesu kosmetycznego.

[text-blocks id=”single-post-ad” plain=1]

 

Narodziny Estee Lauder

estee4

W wieku lat 20-stu Esty poznała przyszłego męża, Josepha Lautera, syna emigrantów z Węgier, a w cztery lata później wyszłai za niego za mąż. Po trzech latach małżeństwa urodził się ich syn Leonard. W

międzyczasie Esty zmieniła swoje nazwisko nabyte po mężu z Lauter na Lauder, zaś imię z Esther na Estee. W ten sposób powstała marka Estee Lauder, a imię młodej bizneswoman pojawiło się jako logo na opakowaniu jej pierwszego kremu.

Budowa własnej firmy kosmetycznej dla Estee była spełnieniem marzeń, ale zainicjował ją przymus. Jej mąż nie miał pracy, dlatego Esty ambitnie postanowiła zarabiać sama. Sięgnęła po receptury swojego wuja Jona i zaczęła produkować kremy. Jej perfekcjonizm zaowocował stworzeniem unikalnych, doskonałych receptur kremów. Wciąż pogłębiała wiedzę dotyczącą nowych składników kosmetyków i rozpoczęła dystrybucję produktów w hotelach i klubach na Long Island. Do każdego zakupionego przez klientów kremu, Esty dołączała bezpłatną próbkę, co pozwoliło jej na promocję również innych wytwarzanych kosmetyków.

Perypetie rodzinne

Esty robiła szybką karierę w biznesie, a jej mąż pozostawał na jej utrzymaniu. Owocowało to ciągłymi kłótniami małżonków, czego finał miał miejsce w sądzie. Rozwiedli się w 1939 roku, ale życie prywatne nie rzutowało na sukcesy biznesowe Estee. Im więcej zarabiała, tym więcej ważnych osób było jej dane poznać. Sprzedawała swoje kremy w luksusowym hotelu Roney Plaza w Miami, a wieczorami prowadziła bogate życie towarzyskie. Mieszkała z kochankiem A.L. van Ameringenem, holenderskim przemysłowcem i handlowcem esencji wykorzystywanych w perfumach, mydłach i kremach. Kiedy jednak jej syn zachorował na świnkę, a były mąż czuwał przy jego łóżku, Estee uświadomiła sobie, że nadal go kocha. W 1942 roku powtórnie biorą skromny ślub w nowojorskim ratuszu, a po roku Estee ponownie zostaje matką – rodzi się ich syn Ronald.

estee1

W drodze do wyżyn sukcesu

Od tej pory Joseph i Estee Lauder zostają partnerami w życiu prywatnym i w interesach. Mąż zajmuje się finansami, a Estee produkcją kremów i ich sprzedażą. Kupują restaurację w Central Park w Nowym Jorku, gdzie urządzają pierwszą małą fabrykę kremów. Produkują prócz tego oliwki do demakijażu, toniki i maseczki, a z czasem także kosmetyki kolorowe – róż do policzków „Glow” oraz pomadkę „Just Red”.

Kolejnym krokiem w rozwoju firmy było otwarcie pierwszego stoiska Estee w salonie piękności House of Ash Blondes. Estee nie tylko sama sprzedawała kremy, ale także uczyła, jak ich prawidłowo używać i w jaki sposób dbać o urodę aby na co dzień wyglądać perfekcyjnie. Malowała klientki i wpajała im znane od matki twierdzenia, że mężczyźni przede wszystkim zwracają uwagę na kobiecą twarz.

W okresie po zakończeniu II wojny światowej Estee Lauder kontynuowała działalność pod hasłem „Sprzedaję kremy, rozdaję piękno”. W 1946 roku otrzymała pierwsze ważne zamówienie od domu handlowego Saks Fifth Avenue z Nowego Jorku. Jej towary szybko znalazły nabywców, m.in. dzięki dołączeniu do nich gratis pomadki w prezencie przy zakupie. Dzięki sukcesie swoich kremów, Saks umieścił jej stoisko na stałe w domu handlowym, przy samym wejściu.

Imperium kosmetyczne przez lata rozwijało się, a Estee Lauder we współpracy z dawnym przyjacielem A.L. van Ameringiem postanawia poszerzyć swoją ofertę o perfumy. W prezencie od partnera biznesowego otrzymała esencję „Youth Dew”, dla której stworzyła linię uzupełniającą, w postaci olejku do kąpieli o tej samej nucie zapachowej. W ciągu zaledwie kilku miesięcy zapach „Youth Dew” staje się hitem rynkowym i podwaja roczny dochód całej firmy Estee.

estee2

Pod koniec lat 50-tych XX wieku stoiska Estee Lauder stawiane są w londyńskim Harrodsie, w Galeries Lafayette w Paryżu i w wielu innych domach towarowych Austrii, Włoch, Belgii, Kanady, a nawet dalekiej Japonii czy Singapurze.

W 1982 roku firma Estee Lauder Companies Inc. przenosi się do nowej siedziby – budynku General Motors przy prestiżowej Piątej Alei w Nowym Jorku, stając się jednocześnie największym koncernem kosmetycznym na świecie, którego zyski przekraczają miliard dolarów w skali roku. W działalność angażuje się nie tylko Estee i jej mąż, ale i obaj synowie wraz z żonami.

W 53. rocznicę ślubu umiera mąż Estee, a ona długo nie potrafi pogodzić się ze stratą i wycofuje się z biznesu. Wraca do firmy pod wpływem impulsu, odkrywając na nowo uroki wielkomiejskiego życia i bywania na przyjęciach. Estee Lauder umarła 24 kwietnia 2004 roku, w wieku 97 lat.

Przez magazyn Time została uznana za jednego z 20-stu najbardziej wpływowych geniuszy biznesu XX wieku, jako jedyna kobieta.

© UrodzonyBiznesmen.pl