Ingvar Kamprad – założyciel IKEA
Handlu uczyła go babcia, która uratowała rodzinną firmę po samobójstwie dziadka. Zaczynał od sprzedawania zapałek. Potem były ryby, ołówki i długopisy. W branżę meblarską wszedł przez przypadek. Żeby zaoszczędzić, sprowadzał komponenty z PRL. Dziś Ingvar Kamprad, założyciel sieci IKEA, jest miliarderem.
W ostatnim czasie sieć sklepów skandynawskiej sieci IKEA promuje się pod hasłem „Ty Tu Urządzisz”. Niemniej, na początku powstania firmy to nie kto inny, tylko 17-letni Ingvar Kamprad urządził pierwszy sklep IKEA. Młody biznesmen wkrótce osiągnął wyżyny biznesu, prowadząc działalność na kilku kontynentach i powiększając swoją fortunę.
Rys biograficzny
Ingvar Kamprad, „ojciec” marki IKEA, urodził się 30 marca 1926 roku w szwedzkiej gminie Älmhult, ale wychowywał się na rodzinnej farmie Elmtaryd, w parafii Agunnaryd. Pierwszy biznes młody Ingvar Kamprad założył będąc osobą niepełnoletnią. Już jako mały, 5-letni chłopiec wykazywał wysokie zainteresowanie handlem i umiejętności biznesowe. Kupował zapałki na targu i sprzedawał je z zyskiem rozwożąc je rowerem do okolicznych domów. Wkrótce poszerzył swój asortyment o nasiona, materiały biurowe i ozdoby choinkowe. Pieniądze z zysków ze sprzedaży odkładał i w wieku kilkunastu lat kupił swój pierwszy, używany samochód.
Z czasem jego zapatrywania biznesowe się rozszerzyły i w wieku 17-stu lat założył pierwszą działalność. Miało to miejsce w 1943 roku, a sama nazwa powstała jako akronim słów Ingvar, Kamprad, Elmtaryd, Agunnaryd. Prosty pomysł na nazwę zaowocował pojawieniem się na rynku jednej z najbardziej znanych marek – IKEA. Aby móc otworzyć swój biznes Ingvar Kamprad musiał uzyskać pisemną zgodę opiekuna. Udzielił jej jego wuj Ernst, który uznał że młody siostrzeniec ma głowę do interesów i ma szansę aby odnieść sukces.
Trudne początki
Jeśli ktoś sądzi, że wizja działalności firmy IKEA była wyklarowana w umyśle Ingvara Kamprada już na samym początku powstania, bardzo się myli. Początkowo biznes nastolatka nie miał nic wspólnego ze sprzedażą mebli i innowacjami w tym zakresie.
Równolegle z własną działalnością, Ingvar Kamprad uczył się w Szkole Handlowej w Göteborgu. W swojej firmie zajmował się sprzedażą portfeli, biżuterii i pończoch. Dopiero w 4 lata po uruchomieniu działalności Ingvar zauważył w lokalnej prasie ogłoszenie o wyprzedaży mebli, jakie zamieściła konkurencyjna firma. Jego instynkt biznesowy odezwał się wówczas z pełną mocą. Intuicja podpowiadała mu, że sprzedaż mebli i elementów wyposażenia wnętrz jako główna dziedzina działalności, może mu przysporzyć klientów. Pomimo, że w branży funkcjonowało już w Szwecji kilka przedsiębiorstw posiadających w ofercie meble, Ingvar Kamprad postanowił wymyśleć coś innego. Tak powstał pierwszy salon IKEA ze stałą ekspozycją, którą klient mógł obejrzeć. Sukces marki przyszedł nieco później.
[text-blocks id=”single-post-ad” plain=1]
Polska kluczowa dla sukcesu IKEA
Meble i wyposażenie wnętrz marki IKEA tylko na samym początku produkowane były w rodzimej dla właściciela Szwecji. Kiedy konkurencja branżowa Ingvara Kamprada przeprowadziła bojkot jego działalności, bo sprzedawał meble zbyt tanio i doprowadzał ich tym do furii, a producenci i dostawcy wycofali się z kontraktów z IKEA, przedsiębiorca zmuszony był w 1953 roku do znalezienia alternatywnych możliwości produkcji i transportu. Krajem, który pomógł mu wyjść z poważnego kryzysu zagrażającego istnieniu jego firmy była Polska. W 1961 roku Ingvar Kamprad złożył pierwszą wizytę w Radomsku, gdzie zobaczył jak działa fabryka, z którą chciał podpisać kontrakt na produkcję mebli na potrzeby IKEA. W drugim dniu podróży, Kampradowi udało się wynegocjować ostatecznie warunki kontraktu i podpisać go. W przyszłości umowa z fabryką w Radomsku koło Częstochowy przyniosła IKEI obrót rzędu 2 mld koron .
Polska i jej fabryki mebli niewątpliwie przyczyniły się do prężnego rozwoju marki IKEA, choć trudno jednoznacznie powiedzieć, czy to właśnie one uratowały przedsiębiorstwo Ingvara Kamprada przed upadkiem. Walka z rywalami w rodzimej Szwecji z wykorzystaniem niezależnych partnerów z Polski była bardzo dobrym posunięciem, zwiększającym silną pozycję IKEA na rynku.
Międzynarodowy rozwój marki
Tanie i funkcjonalne meble IKEA wraz ze specyficznym trybem ich prezentacji stały się hitem wśród klientów. Ingvar Kamprad zaczął rozwijać swój biznes za granicą, otwierając w Szwajcarii, niedaleko Zurychu, pierwszy oddział zagraniczny. Strategicznie został on zlokalizowany nie w centrum dużego miasta, ale na jego obrzeżach. Jeśli już klient dojechał do IKEA, nie chciał opuszczać sklepu bez dokonania jakiegokolwiek zakupu. W ten sposób przez kolejne lata w nowych lokalizacjach zagranicznych IKEA generowała coraz to większe zyski.
Budynki sklepów IKEA dla klientów były całkowitą nowością – salony pozwalały na to, aby wejść i obejrzeć meble z bliska, w zaaranżowanych pokojach i pomieszczeniach. Ingvar Kamprad proponował meble wysoce funkcjonalne i praktyczne, które można było zobaczyć „na żywo” w sklepie i od razu zapakować w paczkach do samochodu. Standardowe rozmiary i mnogość funkcji, ciekawe rozwiązania oraz innowacyjne pomysły IKEA przypadły do gustu szerokim rzeszom klientów.
Meble IKEA były w zasadzie pierwszymi na światowym rynku, które można było zapakować do foremnych paczek i zmontować samodzielnie w domu. Były to meble dobrej jakości, po atrakcyjnej, fenomenalnie niskiej cenie. Dlatego Ingvar Kamprad i jego IKEA odniósł sukces.
Najbogatszy Europejczyk
W chwili obecnej IKEA może pochwalić się siecią ponad 300 sklepów markowych w 44 krajach świata. Salony obsługują około 500 mln klientów rocznie i zatrudniają ponad 75 tys. osób. Właściciel IKEA, Ingvar Kamprad pozostał skromnym człowiekiem pomimo, że na jego oszczędności liczone są w miliardach euro. Jest umieszczany na listach najbogatszych ludzi na świecie i uzyskał miano najbogatszego Europejczyka. Mówi że oszczędny tryb życia przyczynił się do tego, że zajmuje wysoką pozycję w biznesie.
Poznaj zasady sukcesu przedsiębiorcy