Phil Knight, opowieść o rycerzu z Nike
Człowiek od innowacji – tak można w trzech słowach opisać Phila Knight. Jego nazwisko po przetłumaczeniu na polski oznacza „rycerz”, co świetnie odzwierciedla jego osobowość – honorowy i waleczny Phil Knight inspiruje tysiące młodych przedsiębiorców, a NIKE rozbudza sportowego ducha jak jeszcze nikt dotąd.
Od wczesnych lat życia fascynował go sport – głównie baseball i biegi. Przez długi czas Phil widział siebie jako zawodowego sportowca, jednak przeznaczenie szykowało dla niego dużą niespodziankę. Na studiach miał zajęcia, na których omawiane były techniki i zasady prowadzenia małego biznesu, jedna z lekcji okazała się być przełomową chwilą w jego życiu – jak dobrze, że Phil był na nich obecny! Wykładowca omawiał cechy charakterystyczne dla przedsiębiorców z powołania. Knight odniósł wrażenie, że słucha o samym sobie i wtedy wszystko jakby stało się dla niego jasne. „To jest właśnie to, co chciałbym robić!” – pomyślał.
„Nie rozumiem konwencjonalnych mądrości”
Wszechświat zdawał się z nim zgadzać – gdy Phil ukończył studia podjął kluczową dla siebie decyzję o podroży dookoła świata. W trakcie pobytu w Japonii odkrył buty „Tiger”. Ufając swojemu pierwszemu instynktowi Phil ustalił z ich producentem, że zajmie się dystrybucją na rynku amerykańskim. Wierzył, że ich niska cena i doskonała jakość spotkają się z ogromnym entuzjazmem klientów. Po powrocie do kraju pokazał on kilka modeli butów Bowermanowi – swojemu dawnemu trenerowi biegów, który natychmiast zaproponował mu założenie firmy. Mężczyźni uścisnęli sobie dłonie i tak właśnie w roku 1964 powstał Blue Ribbon Sports, przekształcony następnie w NIKE Inc.
Na początku działalność ograniczała się do stanu Oregon, a jedyną grupą klientów byli tamtejsi biegacze. Odbiór był jednak tak wielce pozytywny, że mężczyźni szybko zdecydowali się rozszerzyć działalność. Po dwóch latach w stanie Santa Monica powstał pierwszy sklep stacjonarny. Towar był dostarczany przez Onitsuka Tiger, dopiero po 7 latach zapadła decyzja o rozpoczęciu własnej produkcji.
[text-blocks id=”single-post-ad” plain=”1″]
„Meta nie istnieje”
Autorem nazwy dla pierwszych butów stworzonych dla piłkarzy, za których produkcją nie stał już japoński przedsiębiorca, lecz Knight i Bowerman, był ich jedyny pracownik, Jeff Johnson, którego zainspirowała grecka bogini zwycięstwa. Do rozpoczęcia produkcji potrzebny był jeszcze logotyp. Jeden z najsłynniejszych symboli dzisiejszych czasów zaprojektowała w dużym pośpiechu przyjaciółka Bowermana, Caroline Davidson, której wynagrodzenie za projekt słynnego swoosha wyniosło 35$! Projekt wcale nie zachwycił przedsiębiorców, jednak czas ich naglił, zdecydowali więc że go użyją i jakoś się do niego prędzej czy później przyzwyczają. W roku 1978, po spektakularnym wzroście sprzedaży autorskich kolekcji, zapadła decyzja o oficjalnej zmianie nazwy firmy z Blue Ribbon Sport na NIKE Inc.
Firma rozwijała się w szalonym tempie, Nike wypuszczała na rynek kolejne innowacyjne produkty, m.in. buty dla biegaczy z charakterystyczną „waflową” podeszwą oraz z opatentowaną technologią „powietrzną”. Buty Nike odmieniały życie sportowców, dając im nieosiągalny dotychczas komfort, amortyzacje uderzeń i przyczepność o bieżni.
Po 16 latach działalności firmy, na rynek trafiło 2,5 miliona akcji firmy, a po kolejnych 6 latach przychód przekroczył…1 mld dolarów!
„Sport jest jak rock 'n’ roll – są to dominujące siły kulturowe, które mówią w języku międzynarodowym i są oparte na emocjach”
Poza doskonałym produktem, o tak spektakularnym sukcesie firmy zadecydowała postawa Phila i jego życiowa ideologia. Autorytet Bowermana – trenera, a następnie wspólnika Phila miał ogromny wpływ na kształtowanie się jego silnego charakteru. Firma Nike od roku 1985, kiedy to podpisali kontrakt z Michaelem Jordanem, nieustannie jest związana z wielkimi gwiazdami sportu. Myśl przewodnia „Just do it” (z ang. Po prostu zrób to”) to prosta, a jednocześnie niesłychanie efektywna motywacja dla milionów młodych ludzi. Nike stara się nie tylko sprzedać swój produkt, ale ogólnie wzbudzić zainteresowanie sportową postawą i wskazać współczesne wzory do naśladowania.
W roku 2004 Phil Knight postanowił ustąpić ze stanowiska prezesa, jednak wciąż pozostaje w zarządzie firmy. Obecnie przedsiębiorstwo chłopaka, który pewnego dnia postanowił wybrać się w podróż dookoła świata zatrudnia ludzi w 160 krajach i przynosi około 14 mld rocznego zysku.
Poznaj zasady sukcesu przedsiębiorcy